Tram & Metro

Tram & Metro

Taveirne gebruikt ook zijn expertise in de uitbouw van het tram- en metrospoornetwerk en dit zowel in België als in Noord-Frankrijk.

aanleg_tramsporen500x200c

Werken aan metro- en tramlijnen hebben door hun locatie – in een stadscentrum, een dicht bebouwde omgeving of onder de grond – eigen uitdagingen met betrekking tot:

  • Type van spooropbouw
  • Bereikbaarheid van de werfzone
  • Ondergrondse leidingen, buizen en putten voor nutsbedrijven, seininrichting en wegsignalisatie
  • Trillings- en geluiddempende maatregelen
  • Continuïteit van de verkeersstromen, tram- en buslijnen
  • Lassen van verschillende types rails
  • Werken in een korte tijdspanne
  • Coördineren en uitvoeren van wegeniswerken
aanleg_tramsporen500x200_b

Realisaties

Taveirne speelde een belangrijke rol bij enkele hoogstaande tram- en metrowerken in België en Noord-Frankrijk, zoals:

  • De aansluiting tot aan de Heizel
  • De nieuwe metrolijnen in het station Delacroix die de metro in Brussel in staat stelde de cirkel rond te maken
  • De aanleg van nieuwe tramlijnen aan de Leopold II-laan die het centrum van Brussel verbinden met de NAVO
  • Volledig vernieuwen van de tramsporen in het centrum van Tourcoing en Roubaix, alsook de totale vernieuwing van de tramsporen die het centrum van Lille verbinden met deze 2 satellietsteden ‘’le tronc commun”
  • De vernieuwing van de sporen in de Grondwettunnel, een van de belangrijkste knooppunten in Brussel

Om tram- en metrosporen optimaal te laten renderen is een regelmatig en correct uitgevoerd onderhoud noodzakelijk. De MIVB vertrouwt reeds jaren op Taveirne voor het onderhoud van haar boven- en ondergrondse spoornetwerk, net zoals de tram en metro van onder andere Charleroi, Antwerpen, Gent en de Kusttram. Buiten de landsgrenzen werken we ook mee aan het onderhouden van de metro- en tramsporen te Rijsel.